Sunday 11 December 2011

Nisbah Emas a.k.a Golden Ratio

Apakah perkara yang sama dimiliki oleh piramid di Mesir, lukisan Mona Lisa karya Leonardo da Vinci, bunga matahari, buah cemara dan jari-jari kita? Tahukah anda? Semua perkara ini dilihat ideal dari segi pembinaannya dan terdapat nisbah setara yang dikenal sebagai Nisbah Emas.

Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu. (Ath-Thalaaq, 65: 3)
Kamu sekali-kali tidak melihat pada ciptaan Tuhan Yang Maha Pemurah sesuatu yang tidak seimbang. Maka lihatlah berulang-ulang, adakah kamu lihat sesuatu yang tidak seimbang? Kemudian pandanglah sekali lagi niscaya penglihatanmu akan kembali kepadamu dengan tidak menemukan sesuatu cacat dan penglihatanmu itu pun dalam keadaan payah. (Al-Mulk, 67: 3-4)

Jawapan kepada persoalan di atas boleh dilihat dalam jujukan siri nombor ajaib yang diperkenalkan oleh seorang ahli Matematik Itali, Fibonacci. Fibonacci telah menyusun angka dari sifar dalam jujukan menaik di mana angka berikutnya merupakan penjumlahan dua angka sebelumnya.
Jujukan tersebut ialah
0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89, 144, 233, 377, 610, 987, 1597, 2584, …...

Nombor-nombor ini mempunyai ciri menarik apabila nombor yang ketiga belas dalam jujukan dibahagikan dengan nilai sebelumnya akan memberi nilai yang malar. Nilai pemalar 1.618 ini dikenal sebagai nisbah emas.
233 / 144 = 1.618
377 / 233 = 1.618
610 / 377 = 1.618
987 / 610 = 1.618
1597 / 987 = 1.618
2584 / 1597 = 1.618

Adnan Oktar atau nama penanya Harun Yahya (pengasas Islamic Researchg Foundation, IRF) menukilkan keajaiban nisbah ini dan membuktikannya dalam beberapa penciptaan termasuk tubuh badan manusia. Anda boleh membacanya dalam artikel saintifik beliau bertajuk Golden Ratio.
(by Naim)

Petikan dialog :

ADNAN OKTAR’S LIVE INTERVIEW ON CAY TV (15 April 2009 )


ADNAN OKTAR: …There is a golden ratio in human beings, other living things, plants and everything. There is a ratio of 1.6. Allah employs it. There is mathematical regularity and geometric accuracy everywhere, and the whole universe is built on that perfect system.

ADNAN OKTAR’S LIVE INTERVIEW ON KANAL 35 (11 April 2009)

ADNAN OKTAR:For instance, there is a golden ratio in this rose. Allah has created it with a perfect system, beauty and aesthetics masha’Allah.
ADNAN OKTAR:Masha’Allah. Look how lovely that is. And look, the golden ratio reveals itself here, too. There is a glorious, technical beauty and a mathematical regularity in all created things. There is a mathematical system in the whole universe. Almighty Allah uses symmetry, in other words geometry, and mathematics in all the universe and all living things.
ADNAN OKTAR:Look, there is a complete golden ratio in this cute little thing. There is a glorious technical regularity. What a lovely thing it is, masha’Allah.
ADNAN OKTAR:Of course there is a technical regularity in all of them. And in human beings. They are completely symmetrical, right down the middle. People can see that in any seed or any plant.

ADNAN OKTAR’S LIVE INTERVIEW ON AKS TV (14 April 2009)

ADNAN OKTAR:For example, there is a golden ratio in the middle of every daisy and everything. That can be seen in all living things. For example, a pine cone has 8 left-handed spirals and 13 right-handed. Divide the one by the other and you have the golden ratio, 1.6. The proportion of 1.6 exists everywhere. Allah produces such a mathematical, technical regularity, and this is a great miracle.
PRESENTER:A divine equilibrium...
ADNAN OKTAR:Yes, it is in all living things. Allah uses it as a measure in the human face and body. Look, 1.6 manifests itself everywhere, and this is a huge, huge miracle.
PRESENTER:A very great miracle.
ADNAN OKTAR... Look at everything. It is a measure Allah uses in insects, birds, leaves, trees and everywhere. There are 8 left-hand spirals in a species of cauliflower and 13 left-hand. Divide the one by the other and you have the golden ratio, 1.6. Look, there is a flawless mathematical proportion in the sequence of chicory seeds that fly in the wind. You can see it everywhere, in fruit and flowers. The golden ratio is used everywhere. It is a truly great miracle.
In the Qur’an, Almighty Allah says, “We have created everything with a measure.” That measure is used in plants and all living things. This is something people are generally unaware of, something very important but unfamiliar.
PRESENTER:Yes, it is very interesting and a great miracle.
ADNAN OKTAR: In snowflakes, for instance, there is a mathematical regularity in everything. You can see the golden ratio is the same everywhere, 1.618.

(by Harun Yahya)

MEKAH PUSAT BUMI

Nisbah emas atau Golden Ratio adalah nisbah yang alamiah, dan terdapat secara tabii dalam alam semesta termasuk dalam pelbagai galaksi yang ada dalam alam semesta. Apabila seseorang teliti kedudukan Mekah pada peta dunia yang ditunjukkan, maka ia akan dapat melihat keduduka Mekah adalah pada kedudukan Nisbah Emas.

Para pembaca boleh buat satu garisan lurus mendatar (horizontal) dari kedudukan 180 darjah Barat hingga ke Mekah di Semenanjung Arab. Katakan garisan mendatar ini sebagai A. Buat satu garisan lurus mendatar (horizontal) dari Mekkah ke 180 darjah Timur. Katakan garis ini sebagai B. Ukur garisan A dan B, dan Bahagikan panjang A dengan panjang B. Nisbah yang diperolehi ialah 1.618. Campurkan panjang A dengan panjang B dan bahaginan dengan A (A+B) /A, nisbahnya juga ialah 1.618.

Buat satu garisan menegak lurus (Vertical) dari utara (Kutub) hingga ke Mekah, katakan garisan ini ialah A. Buat satu garisan lurus menegak (vertical) dari Mekah ke kutub Selatan, namakan garisan ini B. Ukur panjang A dan B. bahagikan A dengan B, nisbah yang diperolehi ialah 1.618, Sekarang campurkan panjang A dengan B dan bahagikan dengan B (A+B)/B. Nisbah yang diperolehi ialah 1.618.

(by Prof Madya Dr Mohd Arip Bin Kasmo)

No comments:

Post a Comment